Klubbtävling med mera

Nu var det länge sedan jag skrev. I lördags var det klubbtävling i dressyr på prk. Jag red Lc:1 och Lb:1. Gick inte speciellt bra. Men hästen skötte sig bra i alla fall. Ganska skönt med en häst som är så där cool på tävling. Inte alls tittig på domaren och de andra runt i kring.

Fick ingen bra uppvärmning till första klassen, man hade ju bara tillgång till hela ridhuset 30 min innan första start. Grace behöver ju ganska lång uppvärmning. Men ville inte gå ut så tidigt så det blir för lång uppvärmning istället, då blir hon ju så less. Väldigt svårt aff få hon lösgjord i collectingring när det var så liten yta och fullt med massa hästar, och snurra runt runt på volt har verkligen ingen bra effekt på henne. Red på 55%, inte speciellt bra men hon gjorde ju de hon skulle i alla fall.

I Lb:n fick jag något bättre uppvärmning. Men blev lite väl lång väntan istället så hon hann bli lite less. Inget bra resultat här heller. Men det blev i alla fall en 2:a plats så blev placerad och fick en rosett.



Lite synd att man inte blivit filmat tidigare, det här är första dressyrfilmen jag ser på henne, och jag har sett henne så lite från backen. Nu ser jag väldigt tydligt vars hon får sin underhals ifrån. Hon har väldigt svårt att vara eftergiven i skritten och blir hög och spänd i nacken. När man rider henne känns hon inte alls så där hög och spänd + att hon blir stretig och dragig stundvis speciellt i övergångarna.

Nu när jag har fått känna på två dressyrtävlingar med henne så blir jag väldigt kluven angående mitt projektarbete som är att vidareutveckla Grace i dressyren med sikte på start på lokal tävling. Hon är ju rätt gammal nu. Hon är ju väldigt fräsch. Men det känns ändå inte som att jag vill tävla henne något mer. Hon kräver ganska mycket gör ingenting gratis, kräver ganska mycket lösgörande arbete för att få henne helt eftergiven. Hon är ingen dressyr häst. Har inte de fysiska bitarna heller. Svår i munnen. Visst ingenting blir ju bättre om man inte tränar. Men det är svårt att lära gamla hundar sitta. Hon är snart 23 år och man får ta att det är svårt att ändra på henne. Hade hon varit yngre kanske det hade varit lättare.

Ska se om det går att ändra om prejektplanen lite, har varit ganska opeppad inför projektarbetet. Har inte kommit på nått som jag känner mig sugen att jobba med. Rida och träna inför tävling och att nå ett visst mål och lägga upp träningsplanering har jag verkligen motivationen till,  Dock inte med Grace  nu när jag funderat lite. Så frågan är om man skulle byta häst. Grans har några hästar som jag skulle vara sugen att tävla. Vill ju helst kunna rida hästen reglebundet helst varje dag. Men blir det att tävla någon grans häst kan man ju rida den på skolan och på helgerna kanske. Får se. Kravet från chauffören sida är att den ska vara snäll att ha och göra med på tävling + snäll att lasta och stå snällt i transporten. Ska prata med Ewa och se om det går att justera projektidén lite. Borde inte vara helt omöjligt.

Lite tråkigt att varken Boy eller Grace är någon lämplig häst att tävla med. Boy kan ju faktiskt vara rätt fin, Fast det är ju väldigt tufft att tävla med han mot storhästarna, och han blir så himmla spänd på tävling.

Jag vill ju verkligen ha en yngre storhäst som jag får välja själv. Tyvärr är det ju inte möjligt att köpa någon nu. För det första har vi inte råd och för det andra så har vi ingen plats för den heller förrän vi har en häst mindre. Just nu har vi ju 4 hästar men bara två man skulle kunna sälja. Varav en är min systers häst och den ändra är Boy som är min bästa vän. Vill inte sälja han egentligen. Han är så himla speciell. Skulle bli väldigt svårt att hitta ett lämpligt hem åt honom.

Det är en lite tuff situation man är i när man verkligen vill utvecklas och vill kunna tävla. Men har sagt till mig själv att en dag ska min dröm att få äga en fin häst bli sann. Får jag jobba i sommar kommer större delen av pengarna sparas så att jag kanske en dag har råd att få köpa min drömhäst.

Tillsvidare får jag nöja mig med Grace (och Boy i sommar). Lite tråkigt att ha en gammal häst. Man törs inte sätta upp mål på samma sätt, och man får alltid ha i tankarna att det är en gammal häst så man inte kör på för hårt. Nu är ju som sagt Grace väldigt fräsh och hon är verkligen en pärla i hoppningen fortfarande. Känns väldigt postiv att hoppa just nu. Så får vara glad över det i alla fall :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0